سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تعریف جریانهای تراکم پذیر و تراکم ناپذیر

انجام پروژه با انسیس فلوئنت


در مباحث ترمودینامیک و دینامیک سیالات محاسباتی، تراکم پذیری، اندازه‌ی  تغییرات نسبی حجم سیال در جواب به تغییرات فشارهای اعمالی بر روی سیال هست. بایستی دقت داشت که مقدار تراکم پذیری به شدت به مدل پروسه ان بستگی داراست که آیا تراکم پذیری در یک پروسه دما اثبات واقعه می افتد و یا این که بصورت آدیاباتیک هست.تعاریف زیادی از تراکم پذیری براساس فرایندهای هم دما یا این که آدیاباتیک و سرعت صوت گفته شده میباشد که جزئیات آنان در مراجع اکثری ارائه شده‌است. درصورتیکه تغییرات چگالی در جنبش گازها نسبت به موقعیت استاندارد گاز شایان توجه باشد (بیشتراز 5 درصد) سپس لازمست تراکم پذیری را در محاسبات نظر نمود. تراکم پذیری می­تواند ناشی از سرعت زیاد (دعوا سرعت صوت و عدد ماخ مطرح میشود)، تغییرات شایان توجه دما و یا این که فشار وارده (بیش تر از 10 درصد تغییرات  فشار نسبت به موقعیت استاندارد) به سیستم باشد.


تمجید جریانهای تراکم پذیر و تراکم ناپذیر


با دقت به تعاریف تراکم پذیری هر جریان که مشتمل بر یک کدام از معیارهای تراکم پذیری قید گردیده در زیر (سرعت، دما و یا این که فشار) باشد را جریان تراکم پذیر و در غیر اینصورت جریان تراکم ناپذیر گویند. عمده ترین دعوا تراکم پذیری جریان با‌گاز جریان مربوط هست که بطور خلاصه میتوان سرعت جریان در قالب عدد ماخ (کمیت سوای آن گاه و نسبت سرعت جریان تخت گاز صوت، M.) بیان نمود:


الف- M<0.3 ذیل صوت و تراکم ناپذیر


ب- M در میان 0.3 تا 0.8؛ ذیل صوت و تراکم پذیر


ج- M میان 0.8 تا 1.2؛  گذر صوت و تراکم پذیر ؛ در‌این گونه جریانها شاهد بروز امواج شاک و ترکیبی از دو رژیم جریان ذیل صوت و مافوق صوت هستیم