سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روش حجم محدود (Finite Volume Method) — از صفر تا صد

 انجام پروژه با انسیس فلوئنت


در مطالب قبل وب لاگ فرادرس، بیان شد که برای انجام محاسبات عددی در دانش دینامیک سیالات محاسباتی، طریق‌های مختلفی مانند شیوه تفاضل محدود، طریق حجم محدود و طرز المان محدود موجود است.


همان گونه که اشاره شد، برای بسط و مطالعه طریق تفاضل محدود از فرم دیفرانسیلی مقررات بقا مانند ضابطه بقای جرم (معادله پیوستگی) و ضابطه بقای مومنتوم (معادلات ناویر استوکس) به کارگیری می کنیم و با به کارگیری از تخمین تفاضل محدود، تقریبی برای به حساب آوردن مشتقات جزئی به دست می آوریم.


این مقاله به طور ظریف به باز بینی یکی‌از دیگر از طریق‌های عددی برای انجام محاسبات در دانش دینامیک سیالات محاسباتی میپردازد. این طریق به اسم نحوه حجم محدود پر اسم و رسم میباشد که به طور بدون واسطه با فرم انتگرالی معادلات بقا راز و فعالیت داراست. به این ترتیب در بالا فهمیدن معادلات بقای مومنتوم خطی، پیوستگی و ناویر استوکس اهمیت بسیار متعددی داراست.


پس از تلاوت این مقاله شما به طور ظریف تفاوت دو شیوه حجم محدود و تفاضل محدود را متوجه خواهید شد و قدرتمند خواهید بود تا از طریق حجم محدود برای انجام محاسبات عددی در مسائل مکانیک سیالات به کار گیری نمائید.