سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انسیس (Ansys) چیست؟

یکی از نرم‌افزار‌های پرکاربرد در مسئله محاسبه پدیده‌ها، خصوصا مساله دارای ربط با سیالات و انتقال حرارت، انسیس میباشد . این نرم‌افزار معادلات دیفرانسیل قاضی بر یک پدیده را به چهره عددی حل می‌نماید . جالب می باشد بدانید که بخش‌های بخش اعظمی از هواپیمای بوئینگ 787 با به کار گیری از نرم افزار انسیس شبیه‌سازی شده می‌باشد . انسیس در راستی مجموعه‌ای از نرم‌افزار‌ها می باشد که می‌توان با استعمال از آن‌ها یک پدیده مکانیکی، شیمیایی یا در حوزه برق را مدل‌سازی کرد . در راستی این نرم‌افزار ابزاری میباشد که به طراحان امداد می کند تا بخش‌های مکانیکی یا این که الکترومکانیکی یک سیستم را بهینه‌سازی نمایند .  انجام پروژه در انسیس فلوئنت

 

Boeing 

 

در هنگام باز کردن انسیس با محیطی ذیل تیتر میز کار (Workbench) مواجه خواهید شد . در صورت پایین نمایی از میز کار نشان داده گردیده می‌باشد . در سمت چپ، نرم‌افزار‌های موجود در انسیس و در سمت راست گام‌های حل قرار گرفته‌اند . در ادامه این گام‌ها را توضیح می دهیم . ولی توصیه می گردد به خواسته ادراک خوبتر و‌ شناخت با جزئیات هر مرحله، آموزش‌های دارای ارتباط با آن را مشاهده فرمائید . 

 

انسیس 

 

شاید شما تا به امروز با نرم‌افزار‌های ایجاد صورت همچون کتیا (Catia) یا SOLIDWORKS کار کرده‌اید . با به کار گیری از این نرم‌افزار‌ها می‌توان هندسه سیستم‌های متعدد را در موقعیت گوناگون ایجاد کرد . انسیس این امکان را دارااست تا هندسه‌های ایجاد شده را از این نرم‌افزار‌ها گرفته و با اعمال حالت فیزیکی سیال روی آن (خواص فیزیکی سیال و جامد و موقعیت مرزی)، پدیده ذکر شده را مدل‌سازی کند . 

 

پروسه 

حل یک مورد با انسیس در وضعیت کلی به منظور حل یک موضوع در انسیس می بایست در ابتدا حوزه‌ حل را ساخت و شبکه‌بندی نمائید . در مرحله آنگاه این منطقه به محفظه حلگر انتقال یافته و حالت پدیده روی دامنه حل اعمال می شود . برای مثال فرض فرمایید هدف، مدل‌سازی تکان یک هواپیما در اتمسفر باشد . به‌این مراد در اولین گام می بایست هواپیما و حیطه اطراف آن ایجاد شود . در صورت تحت نمونه‌ای از ناحیه‌ ایجاد گردیده در انسیس نشان داده گردیده می‌باشد . 

 

انسیس 

قدم 

اول: تولید دامنه حل در گام بعدی می بایست منطقه طراحی گردیده در یکی از نرم‌افزار‌های زیرمجموعه ANSYS، شبکه‌بندی شود . خواسته از شبکه‌بندی تقسیم کردن کل ناحیه‌ به تعداد اکثری از واحد‌ها (Cell) است که معادلات به چهره عددی در این واحد‌ها حل می شوند . دقت داشته باشید که شیوه شبکه‌بندی در بازه رسیدن به پاسخ و هم‌چنین کیفیت جواب نهایی زیاد تاثیرگذار است . در دوره ویدیویی فراگیری Gambit تکنیک‌های شبکه‌بندی، روش چک کیفیت و طرز انتقال شبکه ساخت گردیده به دامنه حل توضیح داده گردیده می باشد . در این فراگیری در آغاز با یک عدد از نرم‌افزار‌‌های ANSYS تحت تیتر گمبیت (Gambit) آشنا شده و طریق ایجاد نقطه، خط و نهایتا هندسه‌های دوبعدی و سه‌بعدی را خواهید آموخت . تصویر پایین نمونه‌ای از کانال ساخت گردیده در نرم‌افزار گمبیت را نشان می‌دهد . 

 

ANSYS 

قدم 

دوم: شبکه‌بندی دامنه حل ساخت شده در قدم سوم دامنه شبکه‌بندی شده به درون حل‌گر منتقل گردیده و شبیه‌سازی روی آن انجام می‌گردد . حلگر به عبارتی نرم‌افزاری هست که معادلات فیزیکی را برای دامنه ساخت گردیده حل می‌نماید . مهم ترین حلگر‌های مو جود در انسیس، CFX و FLUENT هستند . از CFX بیشتر به منظور ارزیابی سیستم‌های مبتنی توربوماشین‌ها به کارگیری میشود . در راستی جهت بهینه‌سازی سیستم‌هایی همچون توربین‌، کمپرسور، موتور جت یا پمپ می‌توان از این نرم‌افزار استفاده کرد . البته به مراد آموزش این نرم‌افزار می‌توانید از فراگیری CFX نیز استفاده فرمایید . در این آموزش در آغاز شیوه ساخت دامنه حل و شبکه‌بندی در CFX توضیح داده شده، بعد از آن نحوه اعمال موقعیت مرزی، تصاحب کردن خروجی و ارزیابی آن ها نیز فراگیری داده می‌گردد . در ادامه نمونه‌ای از توزیع سرعت بدست آمده در نرم‌افزار CFX ارائه گردیده میباشد . 

 

 

ANSYS 

گام 

سوم: انتقال شبکه به حل‌گر و انجام شبیه‌سازی در انتها نیز این فرآیند در قالب سه نمونه توضیح داده می گردند . این مثال‌ها دربرگیرنده ارزیابی جریان غیرپایای باطن مخزن، چک جریان دو فازی باطن یک لوله دو سر خم با شیر نصفه باز و نهایتا بر نیز کنش سازه بر سیال FSI می گردند .